torstai 27. lokakuuta 2011

Top 5 Kulkuneuvot: Kuinka edetä jyväskylässä

Dung dung!

On aika paljastaa kenen pohkeita kuumottaa ja kenen perse on kiinni penkissä.

Jykylän kurvit voidaan kurvailla monella tavalla ja varsin moneen hintaan. Opiskelijallakin on monia mahdollisuuksia liikkumiseen, mutta vain osa niistä on kannattavia ja edullisia.

1. Pyörä

Maailmaa mullistavaa keksintöä peräti kaksi kappaletta sisältävä polkupyörä on ehdottomasti paras keino siirtyä A:sta B:hen. Syyt: Halpaa, fillarin osaa fiksata itse, sillä pääsee kymmenessä minuutissa liki joka paikkaan, pyöräily on tehty melko helpoksi jykylän kaduilla. Ainut ongelma on pyöräteiden puute keskustassa, mutta muualla pyöräilyyn on mahtavat väylät.

Testattuna faktana voin todeta, että esimerkiksi kortepohjasta matkakeskukselle olen polkenut samassa ajassa kuin bussi. Varsinkin kellon ajasta riippuen on pyörällä aiemmin perillä  kuin bussilla tai autolla ylipäätän.

2. Kävely

Talvella toki pyöräily voi olla hanurista lumien takia, ja mikäli talvirenkaat tuntuvat turhalta hömpältä, on apostolin kyyti oiva keino löytää itsensä määränpäästään. Kävellen ovat käytössä pääasiallisesti samat reiti kuin pyörälläkin, mutta joissain tapauksissa on mahdollista oikoa. Kävely on terveellistä, ilmaista, hyvää liikuntaa ja suhteellisen halpaa. Kävellen myös pääsee varmasti joka paikkaan, eikä tarvitse huolehtia parkkipaikoista tahi pyörän sijoittelusta.

3. Bussi

Paikallisliikenne on varsinkin sateella päivän pelastaja. Ongelmaksi muodostuu huonot yhteydet yliopiston suuntaan. Aina joutuu kävelemään bussipysäkiltä koululle. Poikkeuksena on Agoran pysäkki, josta on kirjaimellisesti 5 metriä sisään rakennukseen. Toinen ongelma tässä ratkaisussa on hinta. 3.10 kertamaksu on suolaakin suolaisempaa. Lounas maksaa 2.50 ja kaljaakin saa 2:lla eurolla. Bussista maksaminen, varsinkin kun samassa ajassa pyöräilee ja melkein kävelee, tuntuu useasti todella tyhmältä.

Bussi onkin siis valinta kun on paljon kantamista tahi aivan saaaaaaaaaaaatanan huono keli. Muulloin 1 tai 2.

30 päivän bussikortti maksaa opiskelijalle 53 euroa. 40 bussikortti maksaa 47 euroa ja se on voimassa 180 päivää. Ainakin jälkimmäisessä on oltava kirjoilla Jyväskylässä.

4. Oma auto

No tässä on sitten enemmän hyötyjä kuin bussilla, mutta haittojakin on vastaavasti suuremmassa kaavassa. Aloitetaan haitoista: Päästöt, _parkkipaikka_, autopaikka ylipäätään asunnon yhteydessä, kallista ku mikä, kaikenlaiset hippiäispummit ruinaa kyytiä kuten minä.

Hyödyt: Voi ajella mammaa ja pappaa katsomaan, voi käydä kaupoilla suuremmissa marketeissa, on mahdollisuus hakea suuria paketteja, säältä on aina suojassa.

Ehdottomasti kustannukset ovat tässä se suurin syy. Autopaikka maksaa jonkin verran, bensa on kallista ja autoa pitäisi sitten hyödyntää paljon. Lähinnä jos käy töissä jossain kauempana ja voi sillä palkalla oikeuttaa auton hinnan, on auton hankinta järkevää.

5. Longboard

Syy siihen, miksi tämä vaihtoehto on vasta viidentenä on talvi. Mikäli bambutrampoliinilla pääsisi liikkumaan ympärivuotisesti, olisi se paras kulkuneuvo kurvien kurvailuun. Olkoonkin, että jykylän mäet ovat melko jyrkkiä ja mutkat tiukkoja, mutta silti lempeitä suoria ja sopivan kaltevia rinteitä löytyy. Myöskin kannettavuus on huimaa luokkaa. Tämän menopelin ottaa kätevästi mukaan työmatkoille ja mamman luo. Itse olen kuskannut itseäni Joensuussa lonboardilla työmatkojen ja huvin vuoksi. Suosittelen suuresti.

Teksiin täysin liittymätön funny linkki koskee tällä kertaa yksityisautoilun parhaita puolia, seuraa ja musiikkia.

Over and out and in again!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti